Bawa Anak-Anak Tengok Kapal di Hari Terbuka Tentera Laut Diraja Malaysia di Lumut

Bawa Anak-Anak Tengok Kapal di Hari Terbuka Tentera Laut Diraja Malaysia di Lumut | Pada 28 April 2023 yang lalu, Marina berpeluang untuk membawa anak-anak untuk melihat kapal di Hari Terbuka Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di Lumut sempena ulang tahun ke-89. Acara tahunan ini dianjurkan oleh TLDM untuk memberi orang ramai peluang untuk melihat kapal perang dan teknologi terkini tentera laut. 

Dalam pukul 12.00 tengahari, kiteorang tiba di pangkalan TLDM Lumut. Cuaca cantik dan alhamdulillah tak hujan tapi panas terik betul.

Hari Terbuka TLDM


Hari Terbuka Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)

Sejarah TLDM bermula pada tahun 1934, apabila British Royal Navy membentuk sebuah unit kecil yang dikenali sebagai Malay States Royal Naval Volunteer Reserve (MSRNV). Pada tahun 1952, MSRNV ditukar namanya kepada Reserve Sukarelawan Royal Malayan Navy (RMNVR), dan pada tahun 1958, RMNVR menjadi TLDM. 

Pameran kapal-kapal perang, pameran teknologi terkini dan pelbagai aktiviti lain diadakan pada Hari Terbuka TLDM di Lumut. 

Kapal perang, kapal penunda, kapal hidrografi dan Kapal Layar Diraja adalah antara model kapal yang dipamerkan. Setiap model kapal mempunyai data dan spesifikasi kapal. 

Orang ramai berpeluang untuk melihat kapal perang TLDM seperti KD Hang Tuah, KD Lekiu dan KD Mahawangsa secara dekat. Anak-anak Marina sangat gembira untuk melihat dalam kapal. Kalau boleh, semua tempat dalam kapal diorang nak masuk. Dahlah banyak tangga, semput naik tangga.

Di sini, kiteorang berpeluang melihat bot penyelamat, kompas, sauh dan meriam di atas kapal. Anak Marina juga mempunyai masa untuk membunyikan loceng kapal. Tentera yang berada di situ memandang kiteorang kerana bunyinya yang kuat. Mungkin tidak boleh disentuh. Hahahaha.

Kiteorang mengambil peluang untuk mengambil gambar di atas kapal dan bertanya kepada anggota TLDM tentang kapal-kapal tersebut. 


Syarat-Syarat Kemasukan Kadet TLDM

Semasa pegawai tentera di situ menerangkan fungsi kapal, pegawai tersebut bertanya kepada kiteorang ada tak saudara-mara yang berminat untuk menyertai tentera. Kalau ada bagitahu dia. Tapi kiteorang taklah ambil nombor telefon pegawai tu. Rupanya ada gerai pendaftaran untuk join navy. Di sini Marina share syarat-syarat pada yang berminat untuk menjadi kadet TLDM.  

Beberapa syarat yang perlu dipenuhi untuk menjadi kadet TLDM. Antara syarat-syaratnya :
1. Warganegara Malaysia
2. Berumur antara 18 dan 30 tahun
3. Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan sekurang-kurangnya Gred C dalam Bahasa Inggeris, Matematik dan Sejarah
4. Ketinggian minimum untuk lelaki ialah 157 cm dan untuk wanita ialah 152 cm.
5. Berkelayakan secara mental dan fizikal

Kelebihan menjadi ahli TLDM termasuklah mendapat latihan dan pendidikan tentera laut, kemudahan perumahan, perkhidmatan perubatan dan kesihatan, kemudahan rekreasi, dan banyak lagi. Selain itu, kadet TLDM juga berpeluang untuk melanjutkan pengajian ke peringkat universiti dan memperoleh biasiswa.


Tanggungjawab TLDM

TLDM memainkan peranan penting dalam mempertahankan kedaulatan dan keamanan negara di perairan Malaysia. Tugas-tugas TLDM termasuklah mengawal dan mengawasi perairan Malaysia, mempertahankan kedaulatan negara, melaksanakan operasi penyelamatan dan bantuan kemanusiaan, dan banyak lagi. 

TLDM juga mempunyai pasukan marin yang terlatih untuk melaksanakan tugas-tugas khas di perairan Malaysia.

Pangkat Di Dalam TLDM

Mesti korang nak tahu kan pangkat-pangkat yang ada dalam Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ni? Antaranya pangkat yang ada dalam TLDM :

1. Laksamana - merupakan pangkat tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Jeneral dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

2. Laksamana Muda - merupakan pangkat kedua tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Mejar Jeneral dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

3. Laksamana Pertama - merupakan pangkat ketiga tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Brigedier Jeneral dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

4. Komander - merupakan pangkat keempat tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Kolonel dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

5. Leftenan Komander - merupakan pangkat kelima tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Mejar dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

6. Kapten - merupakan pangkat keenam tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Kapten dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

7. Leftenan Muda - merupakan pangkat ketujuh tertinggi dalam TLDM, setaraf dengan pangkat Leftenan dalam Tentera Darat dan Tentera Udara.

8. Pegawai Kadet - merupakan pangkat terendah dalam TLDM, diberikan kepada kadet yang sedang menjalani latihan di Akademi Tentera Laut Diraja Malaysia.




TLDM Semua Kena Belayar ke? Apa Jawatan yang Ada Di Dalam TLDM?

Apa yang diberitahu oleh pegawai TLDM masa Hari Terbuka tu, katanya, tak semua tentera laut pergi menjaga perairan. Ada di antara mereka tak naik kapal dan hanya duduk di base sahaja tau. Apa jawatan yang ada di dalam TLDM ni?

1. Pegawai - terdapat beberapa peringkat pegawai seperti Pegawai Pertama, Pegawai Kedua dan sebagainya, yang bertanggungjawab dalam menguruskan dan memastikan keberkesanan operasi TLDM.

2. Anggota Biasa - terdapat beberapa peringkat anggota biasa seperti Laskar, Marin, dan sebagainya, yang bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas-tugas yang diberikan oleh pegawai serta memastikan keselamatan dan kedaulatan negara.

3. Jurutera - bertanggungjawab dalam memastikan keberkesanan sistem dan peralatan teknikal yang digunakan oleh TLDM.

4. Perubatan - bertanggungjawab dalam memberikan rawatan perubatan serta menjaga kesihatan anggota TLDM.

5. Pendidikan - bertanggungjawab dalam memberikan latihan dan pendidikan kepada anggota TLDM.

6. Logistik - bertanggungjawab dalam menguruskan bekalan dan peralatan yang diperlukan untuk operasi TLDM.

7. Keselamatan - bertanggungjawab dalam memastikan keselamatan anggota TLDM serta melaksanakan tugas-tugas keselamatan yang diberikan oleh pegawai.

8. Kecemasan dan Bantuan - bertanggungjawab dalam memberikan bantuan ketika berlaku kecemasan atau bencana.


Peranan dan Tugas Kapal TLDM

Kapal-kapal TLDM memainkan peranan penting dalam menjalankan tugas-tugas tentera laut di perairan Malaysia. Berikut adalah beberapa fungsi kapal TLDM:

1. Melindungi kedaulatan negara: Kapal-kapal TLDM bertanggungjawab untuk melindungi kedaulatan negara di perairan Malaysia. Mereka melakukan patroli di perairan Malaysia untuk memastikan tiada ancaman dari luar.

2. Mengawal dan mengawasi perairan Malaysia: Kapal-kapal TLDM bertanggungjawab untuk mengawal dan mengawasi perairan Malaysia. Mereka memastikan bahawa tiada aktiviti yang merugikan negara berlaku di perairan Malaysia.

3. Melaksanakan operasi penyelamatan: Kapal-kapal TLDM dilengkapi dengan peralatan penyelamatan untuk melaksanakan operasi penyelamatan di laut. Mereka juga bertanggungjawab untuk membantu pengungsi dan orang yang terlibat dalam kemalangan di laut.

4. Melaksanakan operasi bantuan kemanusiaan: Kapal-kapal TLDM terlibat dalam melaksanakan operasi bantuan kemanusiaan di perairan Malaysia dan luar negara. Mereka membawa bekalan makanan, air dan peralatan lain ke tempat-tempat yang memerlukan bantuan.

5. Melindungi kapal-kapal perdagangan: Kapal-kapal TLDM bertanggungjawab untuk melindungi kapal-kapal perdagangan di perairan Malaysia. Mereka mengawal laluan-laluan laut yang penting untuk memastikan keselamatan kapal-kapal perdagangan.

6. Mengawal aktiviti nelayan: Kapal-kapal TLDM mengawal aktiviti nelayan di perairan Malaysia untuk memastikan bahawa mereka mematuhi undang-undang yang ditetapkan.



Jenis, Spesifikasi dan Fungsi Kapal TLDM 

Sebenarnya ada lagi kapal-kapal TLDM selain yang disenaraikan di bawah iaitu seperti KD Penyu dan KD Sabah. Informasi ni pun Marina dapat hasil dari carian. Antara kapal-kapal TLDM di Malaysia :

1. KD Mahawangsa - Kapal perisai: KD Mahawangsa adalah kapal perisai kelas Maharaja Lela yang dilengkapi dengan sistem senjata canggih dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melindungi kedaulatan negara dan mengawal perairan Malaysia.

2. KD Jebat - Kapal perusak: KD Jebat adalah kapal perusak kelas Lekiu yang dilengkapi dengan sistem senjata dan pertahanan canggih. Kapal ini bertanggungjawab untuk melindungi kedaulatan negara dan mengawal perairan Malaysia.

3. KD Lekiu - Kapal perusak: KD Lekiu adalah kapal perusak kelas Lekiu yang dilengkapi dengan sistem senjata dan pertahanan canggih. Kapal ini bertanggungjawab untuk melindungi kedaulatan negara dan mengawal perairan Malaysia.

4. KD Perdana - Kapal selam: KD Perdana adalah kapal selam diesel-elektrik kelas Scorpene yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan pengintaian dan mempertahankan kedaulatan negara.

5. KD Sri Inderapura - Kapal pengangkut helikopter: KD Sri Inderapura adalah kapal pengangkut helikopter yang dilengkapi dengan sistem pertahanan dan komunikasi canggih. Kapal ini bertanggungjawab untuk mengangkut helikopter dan pasukan marin ke tempat-tempat yang memerlukan bantuan.

6. KD Sri Johor - Kapal pengangkut helikopter: KD Sri Johor adalah kapal pengangkut helikopter yang dilengkapi dengan sistem pertahanan dan komunikasi canggih. Kapal ini bertanggungjawab untuk mengangkut helikopter dan pasukan marin ke tempat-tempat yang memerlukan bantuan.

7. KD Lekir - Kapal
KD Lekir - Kapal patroli: KD Lekir adalah kapal patroli kelas Kedah yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

8. KD Kasturi - Kapal patroli: KD Kasturi adalah kapal patroli kelas Kasturi yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

9. KD Tunku Abdul Rahman - Kapal latihan: KD Tunku Abdul Rahman adalah kapal latihan yang dilengkapi dengan fasiliti latihan dan pendidikan tentera laut. Kapal ini bertanggungjawab untuk melatih dan mendidik anggota TLDM.

10. KD Kelantan - Kapal patroli: KD Kelantan adalah kapal patroli kelas Kedah yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

11. KD Terengganu - Kapal patroli: KD Terengganu adalah kapal patroli kelas Kedah yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

12. KD Pahang - Kapal patroli: KD Pahang adalah kapal patroli kelas Kedah yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

13. KD Selangor - Kapal latihan: KD Selangor adalah kapal latihan yang dilengkapi dengan fasiliti latihan dan pendidikan tentera laut. Kapal ini bertanggungjawab untuk melatih dan mendidik anggota TLDM.

14. KD Perak - Kapal patroli: KD Perak adalah kapal patroli kelas Kedah yang dilengkapi dengan sistem senjata dan teknologi terkini. Kapal ini bertanggungjawab untuk melakukan patroli dan pengawasan di perairan Malaysia untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.

15. KD Hang Tuah - Kapal latih: KD Hang Tuah adalah kapal latih yang dilengkapi dengan fasiliti latihan dan pendidikan tentera laut. Kapal ini bertanggungjawab untuk melatih dan mendidik anggota TLDM.


Marina pun baru tahu jenis-jenis kapal TLDM dan fungsi dia. Apabila kita pergi ke Hari Terbuka seperti ini, kita akan lebih menghargai sesuatu bidang pekerjaan itu kan?

Disebabkan panas terik dan banyak kapal yang nak di explore, tak sempat Marina nak ambil banyak gambar. Marina banyak ambil video je.

Secara keseluruhannya, TLDM memainkan peranan penting dalam mempertahankan kedaulatan, keselamatan dan keamanan negara di perairan Malaysia. Hari Terbuka TLDM di Lumut memberi peluang kepada orang awam untuk melihat secara dekat teknologi terkini dan kapal-kapal perang yang digunakan oleh tentera laut Malaysia. Setiap kapal TLDM mempunyai keupayaan dan spesifikasi yang berbeza untuk menyesuaikan tugas yang diberikan. 




Post a Comment

0 Comments